Školní vzdělávací program
je základní dokument pro plnění cílů DM v oblasti vzdělávání a výchovy mládeže charakterizuje podmínky v organizaci, vlastní vzdělávací a výchovný program a stanoví cíle v oblasti rozvoje podmínek pro úspěšnou realizaci cílů ŠVP včetně evaluačních úkolů a nástrojů
Výchova v DMIŠJ probíhá podle vzdělávacího programu a dílčích výchovných programů členěných podle druhu školy a věku žáka.
Cílem výchovy je rozvíjet klíčové kompetence žáka, jeho vědomosti, dovednosti, potřeby, zájmy a postoje (identitu). Snahou vychovatelů je uplatňovat v kontaktu s žáky metody práce vlastní výchově mimo vyučování (dobrovolnost, spontánnost, seberealizace, zajímavost a zájmovost, odpočinkové zaměření zájmové činnosti). Jedním z nástrojů realizace vzdělávacích DM je Vnitřní řád jako soubor pravidel chování a činnosti žáků.
Předmětem a obsahem výchovně vzdělávací činnosti DMIŠJ je:
- výchova sociální a personální
- výchova k učení
- výchova k volnému času
- výchova občanská
Metody výchovy
- uplatňovat individuální přístup k žákovi na bázi partnerství
- uplatňovat aktivizující, zážitkové, motivační a kreativní metody založené na aktivitě žáka (dobrovolnost)
- zvyšovat podíl samostatné činnosti žáka a motivovat ho k aktivní účasti na svém vlastním seberozvoji.
Vychovatel má za úkol
- Ovlivňovat hodnotový systém a pozitivní přístup žáka k životu
- Motivovat ho k samostatnosti, sebeuvědomění si své identity a cílevědomému osobnostnímu rozvoji
- Rozvíjet schopnosti žáka, zejména v komunikaci a kooperaci s vrstevníky, v ovlivňování jeho způsobu učení, efektivním využití volného času (např. v zájmových útvarech) a působit preventivně proti sociálně patologickým jevům v jeho chování
- Zvyšovat osobní odpovědnost žáka, vést ho k dobrovolnému přijetí zásad soužití v DMIŠJ
Školní vzdělávací program
Vnitřní řád domova mládeže
Preventivní program ŠZ 2020/21
Koncepce rozvoje školského zařízení do roku 2024.